Read more: How to Block iFrame | eHow.com http://www.ehow.com/how_8634613_block-iframe.html#ixzz27nQxA73z Arnhem Mode Incubator: Agenda

Agenda

De Arnhem Mode Incubator wil met een keur aan activiteiten van lezingen, workshops tot netwerkbijeenkomsten en andere events een brug slaan tussen verschillende generaties modeontwerpers, partners en het bedrijfsleven. In oktober 2011 is het lezing en debat programma van start gegaan, waarin iedere eerste woensdag van de maand een professional uit een ander vakgebied zijn kennis met betrekking tot het ondernemerschap met je zal delen.


Woensdag 23 april 2014
Workshop: LinkedIn, gewoon doen!
Spreker: Jacqueline Kooiman van administratief klusbedrijf Things To Do neemt je mee in de wereld van LinkedIn en voert je langs de belangrijkste profiel onderdelen. 

Na een korte uitleg over LinkedIn en het mogelijke belang van dit professionele netwerk voor ontwerpers, gaan we aan de slag. Het streven is dat je aan het einde van de avond een flink eind op weg bent naar een ‘zeer deskundig profiel’. Belangrijk want dit zorgt ervoor dat je goed vindbaar bent binnen LinkedIn én via Google daarbuiten. En daar doe je het voor.   

Voorbereiding: zorg dat je een profiel hebt en spiek alvast bij collega-ontwerpers. Neem op de avond zelf je laptop mee. 


Wo. 23 april, inloop: 19.00 u, start: 19.30 u, einde: 21.30 u / Sonsbeeksingel 147, Arnhem / Entree: €5,- 



Woensdag 2 april 2014
Topic No. 17 Breikracht | Inspiratie door By Borre
Spreker: Borre Akkersdijk, conceptueel ontwerper die de mogelijkheden met materiaal en de grenzen van techniek verkent. Met zijn eigen label, ByBorre, ontwikkelt hij ontwerpen die in de rijke traditie van haute couture passen.

Kort na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven in 2009 wist Akkersdijk tijdens de fashion week in Parijs de aandacht op zich te vestigen met een eerste collectie die volledig bestond uit breiwerk. Hiervoor bedacht hij een innovatieve 3D-breitechniek met behulp van een rondbreimachine die oorspronkelijk werd gebruikt voor het produceren van het textiel voor matrassen. Voor Akkersdijk staat het buiten kijf: 'Het productieproces is minimaal zo belangrijk als het uiteindelijke product.’ Tijdens de lezing zal de manier van werken dan ook centraal staan, want 'op het moment dat we denken klaar te zijn begint het vaak pas.’

Breikracht is een on- en offline community voor het in stand houden en vernieuwen van het ambacht breien.
Initiatiefnemers zijn ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en Arnhem Mode Incubator. Partners van Breikracht zijn: Granny's finest, Kunstbedrijf Arnhem, Museum Arnhem, het Nederlands Openluchtmuseum, Stitch ’n Bitch en The Woolmark Company. Breikracht wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland.

Wo. 2 april, inloop: 19.00 u, start: 19.30 u / Sonsbeeksingel 147, Arnhem /
Entree: €7,50 – voor studenten: €5


Bezoek onze Facebook Fanpage om de foto's te bekijken van eerdere events!



Woensdag 27 november 2013
Topic No. 16 Webshop Do's en Don'ts
Spreker: Micky van Vollenhoven medeoprichter van het succesvolle Zenggi.com en o.a. e-trainer bij mijnwebwinkel.nl.Het lijkt zo makkelijk, een webshop beginnen, maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken? 

Van Vollenhoven zet het tijdens de topic Webshop Do’s en Don’ts allemaal op een rijtje. Van het kiezen van het e-commerce platform dat het beste bij jouw product past tot (het verhogen van) de vindbaarheid van je webshop. Ook de regelgeving rondom online verkopen komt aan bod. Aan de hand van voorbeelden krijg je inzicht in wat online werkt en wat niet. Als je een webshop gaat starten, doe het dan in één keer goed! Hoe? Kom naar deze workshop!


Wo. 27 november, inloop: 19.00 u, start: 19.30 u / Sonsbeeksingel 147, Arnhem / Entree: € 7,50 – voor studenten: € 5


  • Woensdag 9 oktober, presentatie door Iris Bouwmeester over co-creatie door ontwerpers uit het Modekwartier en het bedrijfsleven.
  • Woensdag 13 + 27 november, workshop Business Model Canvas onder begeleiding van Marion Beltman.


Woensdag 26 juni 2013
Bont Voor Dieren
























Spreker: Nicole van Gemert, directeur van Bont voor Dieren. Een organisatie die zich inzet voor de bescherming van alle bontdieren. Middels educatie, onderzoek, debat en een politieke lobby voert Bont voor Dieren campagne tegen de productie en het gebruik van bont. Op het gebied van bewustwording, duurzaamheid en innovatie werkt Bont voor Dieren samen met Amsterdam Fashion Week.

Tijdens de lezing zal Van Gemert vertellen over de herkomst, verwerking en gevolgen van verschillende soorten bont in de mode en informeren over andere dierlijke materialen zoals dons en leer. Tevens zal zij ingaan op de landelijke campagne tegen bontkragen, het Fur Free Retailer Program waar Bont voor Dieren lid van is en de successen die bij Nederlandse designers, merken en winkels zijn geboekt. Het doel is om alternatieven te bieden en aan te tonen dat verantwoord, duurzaam of diervriendelijk bont niet bestaat.

Wo. 26 juni inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur. Sonsbeeksingel 147, Arnhem / Entree: gratis



Maandag 17 juni 2013

Fashion Angels: investeren in mode





















Als onderdeel van het MoBA Podium organiseren we in samenwerking met ClickNL|Next Fashion en Meesters van de Toekomst (het business angels netwerk van Oost NV) op 17 juni aanstaande de bijeenkomst ‘Fashion Angels: investeren in mode’. Locatie: MoBA Centraal (Kenniscluster Rozet)

Realiseer je ondernemingsdoelstellingen met hulp van een Fashion Angel; jouw reddende engel met groeikapitaal, kennis, ervaring en een groot netwerk! Tijdens de bijeenkomst informeren wij ondernemers in de creatieve sector, met name de modesector, en private investeerders over deze bijzondere vorm van financiering. Hoor van ontwerper Joline Jolink hoe de samenwerking met haar investeerder tot stand is gekomen. En leer van o.a. modelabels Sjaak Hullekes, Antoine Peters en Measyou Youasme hoe zij hun investeringsproposities pitchen voor een panel van ervaren Fashion Angels. We nodigen je van harte uit voor deze bijeenkomst met middagvullend programma:

















Wil je zelf pitchen, op 17 juni of op een later moment? 
Meld je dan via danielle@arnhemmodeincubator.nl aan voor de pitch training op 13 juni van 10.00 uur tot 13.00 uur bij de Arnhem Mode incubator.

Aanmelden voor 'Fashion Angels: investeren in mode' via rene.reijtenbagh@oostnv.nl. Het bijwonen van zowel de pitch training als de bijeenkomst is gratis.

De bijeenkomst is bedoeld voor private investeerders en ondernemers in de creatieve sector en is een initiatief van de Oost NV, CLICK|NextFashion, Arnhem Mode Incubator, GelderlandValoriseert! in samenwerking met AgentschapNL.


Woensdag 12 juni 2013
Topic Nr. 14 Amsterdam Fashion Week
























Spreker: Holly Syrett, Manager Business, Consumer & Sustainability Programmes van de Amsterdam Fashion Week.

Tijdens MoBA 13 hebben we het genoegen om het àndere fashion evenement van Nederland te verwelkomen in Arnhem: de Amsterdam Fashion Week (AFW). Tijdens deze lezing zal Holly Syrett vertellen over de visie en doelen van de AFW en op welke manieren zij bijdraagt aan het stimuleren van ondernemerschap in mode.

Wat je op de catwalk presenteert is belangrijk, maar of jij je zaken achter de schermen op orde hebt net zo. Want hoe zorg jij ervoor dat je een maximale output genereert van je ‘15 minutes of fame‘ tijdens een modeshow op een platform als de AFW? We nodigen je graag uit om je te laten informeren en inspireren over de zakelijke kant van mode.


Wo. 12 juni inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur. Sonsbeeksingel 147, Arnhem / Entree: € 7,50 – voor studenten: € 5,-



Woensdag 13 maart 2013
Topic Nr. 13 De rode draad van breien

























Spreker: Carolien Evers, kunstenaar, vormgever en gefascineerd door breien. Voor haar label Bedtime for Bonzo creëert ze van draad volume door verschillende breitechnieken te onderzoeken en combineren. Die past ze toe op meubels maar ook kleding.

In deze lezing volgen we de rode draad van het ambacht: breien. Evers zal in vogelvlucht de geschiedenis doornemen; via de gebreide visserstrui naar de opkomst van de confectie-industrie, de iconisch Koos van den Akker ‘Bill Cosby’ truien en de integratie van breitechnieken in het interieur. Naar de revival van breien, dankzij het Hema Breibroek, en de huidige situatie waarin breien aansluit op de trend van duurzaamheid, unieke ontwerpen en kwaliteit. Benieuwd met welk toekomstbeeld Evers een eind zal breien aan de avond? Kom dan naar de lezing!

Wanneer: wo. 13 maart, inloop: 19.30 uur, start: 20.00 uur. Sonsbeeksingel 147, Arnhem / Entree: € 7,50 – voor studenten: € 5

Let op! Deze lezing begint een half uur later dan normaal!



Woensdag 9 januari en 1 februari 2013

Topic Nr. 12 One size fits all
























Spreker: Pola Hirschmann, momenteel masterstudent Fashion Strategy aan ArtEZ - hogeschool voor de kunsten in Arnhem -, rondde eerder de bacheloropleiding Technische Commerciële Textielkunde af en won twee prijzen voor haar afstudeeronderzoek. Hierin draagt ze redenen, gevolgen en oplossingen aan voor het feit dat: 70% van de Nederlandse vrouwen de verkeerde bh-maat draagt!


Hoe komt het dat zo veel vrouwen hier de mist in gaan? Hirschmann keek naar factoren uit de industrie, de wetenschap, het sociale leven, de zorgsector en de media, die bijdragen aan dit probleem. Deze factoren samen bieden een overzicht van de knelpunten. Wat de ‘juiste’ bh-maat is, doet Hirschmann ook uit de doeken. Haar vernieuwende onderzoek is in de textiel-branche goed ontvangen. De resultaten en suggesties zullen voor zowel vrouwen als mannen interessante feiten en weetjes bieden.

Wanneer: Woensdag 9 januari 2013, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur. En tijdens de Arnhemse Stockdagen op vrijdag 1 februari, inloop: 17.00 uur, start: 17.30 uur.
Locatie: Arnhem Mode Incubator, Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50, voor studenten € 5,-




Woensdag 21 november 2012
Grenzeloos Samenwerken
























Sprekers: Trudy Hoenselaar (inleiding), Marion Hendriks en Ronald Cieraad van Kamer van Koophandel Centraal Gelderland.

Zakendoen in Duitsland; dichtbij of toch ver weg? Letterlijk gezien ligt deze kans op slechts enkele kilometers afstand, maar voor het betreden van de Duitse markt moeten meer meters worden gemaakt. Gelukkig maakt de gemeente Arnhem deel uit van de Euregio Rijn – Waal en draagt de provincie Gelderland binnen dit gebied bij aan grensoverschrijdende samenwerkingsverbanden door cofinanciering. Ondersteunende partner in deze is de Kamer van Koophandel, die recentelijk het project ‘2ConnectBusiness’ is gestart. Aan dit project zullen o.a. seminars, netwerkbijeenkomsten en matchmakingactiviteiten worden gekoppeld. Daarnaast wordt er een webportal opgezet waar je terecht kunt voor informatie en vragen over je eerste stappen op de Duitse markt. Tijdens de lezing wordt er ook vooruitgekeken op een grootschalig evenement dat speciaal voor de creatieve sector wordt georganiseerd tijdens MoBA 2013.

Wanneer: Woensdag 21 november 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Locatie: Arnhem Mode Incubator, Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Vrij entree




Woensdag 7 november 2012
Topic Nr. 11 Creatief Denken
























Spreker: Agnes Willenborg, Design Strateeg bij MediaCatalyst in Amsterdam.

We leven in een tijd van veranderingen. Dit brengt de nodige onzekerheid maar ook kansen. Het ontwikkelen van deze kansen vraagt wel dringend om een nieuwe manier van denken, creëren en organiseren. Om verandering aan te jagen heb je imaginair denkvermogen nodig. Dat betekent dat designers, ondernemers en consumenten samen zouden moeten kunnen komen in een creatief proces om strategische kansen te ontplooien. Willenborg zal aan de hand van de door haar ontwikkelde design game WHAT SHAKES? de noodzaak toelichten van het incorporeren van Creatief Denken in het bedrijfsleven en het publieke domein om betekenisvolle innovatie teweeg te brengen.

www.whatshakes.nl

Wanneer: Woensdag 7 november 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Locatie: Arnhem Mode Incubator, Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50, voor studenten € 5,-




Woensdag 3 oktober 2012
Topic Nr. 10 Corporate Fashion


Spreker: Bas van Wayenburg van Studio Bas van Wayenburg, een toonaangevend bureau voor het ontwikkelen van bedrijfskleding binnen een corporate image.

Over bedrijfskleding wordt vaak nogal geringschattend gedaan. Vaak ziet een bedrijf het als een noodzakelijk kwaad, een kostenpost en vooral‘gedoe'. Niets is minder waar. Bedrijfskleding is een interessant marketing en communicatie instrument die de meerwaarde van een organisatie kan
vergroten. Maar wat komt er allemaal bij kijken en hoe pak je dat aan, ook als ontwerper? Met klanten zoals: Schiphol, Staatsbosbeheer, DAF, l‘Oréal, De Nieuwe Bibliotheek, Gamma, Karwei, en Greenpeace put Bas uit ruime ervaring die hij tijdens de lezing op beeldende wijze zal delen.

www.basvanwayenburg.nl

Woensdag 3 oktober 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-



Vrijdag 14 september 2012
Topic Nr. 9 De Presentatie

























Ontwerpers van nu presenteren zich als cultureel ondernemers. Zij rekenen niet meer op subsidies, maar kijken uit naar opdrachten waarbij zij hun creatieve kracht zélf te gelde kunnen maken. Om deze
jonge ondernemers op weg te helpen organiseert Arnhem Mode Incubator op vrijdag 14 september een presentatie voor publiek. Marlies Leupen, initiator van samenwerkingsprojecten met ondernemers en creatieven, begeleidt drie pitches en modereert de interactie met de zaal. Wij hopen op uw komst. Voor jonge ondernemers dé kans om hun voordeel te doen met uw specifieke kennis en praktijkervaring. Voor u een uitstekende gelegenheid om kennis te maken met drie nieuwe
ontwerpers die interessant kunnen zijn voor uw bedrijf of organisatie.

Vrijdag 14 september 2012, inloop: 16.30 uur, start: 17.00 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: vrij entree in het kader van de Maskerade



Woensdag 6 juni 2012
Topic Nr. 8 Fashion Abroad
























 

Spreker: Bahar Korçan, medeoprichter van de Fashion Designers Association of Turkey en modeontwerper.

Dit jaar viert Nederland 400 jaar handelsbetrekkingen met Turkije, een mooi moment dus om in kaart te brengen wat ‘internationaal ondernemen’ inhoudt. Bahar Korçan zal de geschiedenis en de mondiale invloed van de Turkse mode toelichten en dit illustreren n.a.v. haar eigen werk. Korçan
werkt graag met patchwork ontwerpen en Ottomaanse invloeden, zoals moderne bruidsjurken met ouderwets kant. Turkije heeft een rijke geschiedenis van ambachten die nu nog steeds op grote schaal worden gehanteerd. Ambachtlieden en ontwerpers voeden elkaar en dat maakt de Turkse
mode-industrie uniek. Kom naar de lezing voor een kijkje over de grens!

Woensdag 6 juni 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-



Woensdag 9 mei 2012
Topic Nr. 7 Beeldgrammatica



Spreker: Louise te Poele, beeldend kunstenaar met fotografie als haar specialiteit. Ze werkt zowel autonoom als in opdracht.

Arnhem Mode Incubator heeft Louise te Poele benaderd, om vanuit haar professie een beeldvertaling te maken van een seminar van trend forecaster Lidewij Edelkoort. Trends lijken ongrijpbaar en uit het niets te verschijnen, gaan ook ogenschijnlijk moeiteloos in elkaar over. In deze trendlezing wordt niet de oorsprong van een trend besproken, wordt ook geen trendvoorspelling gedaan, maar wordt de vertaalslag getoond. Moet je (altijd) naar trends handelen? Zo ja, hoe dan? Te Poele brengt in beeld hoe een trend toegepast kan worden, zonder daarbij afscheid te nemen van de eigen identiteit en visie.

Woensdag 9 mei 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-


Zaterdag 31 maart 2012

Topic Nr. 6 Duurzaam ondernemen





























Sprekers: Wilma Mulder, Jeannette Ooink en Hasmik Matevosyan van Awearness Fair Fashion, platform voor de presentatie en promotie van duurzame mode.

Duurzaam ondernemen: van ideaal naar succesfactorDuurzaam en innovatief zijn sleutelwoorden als het gaat pm modern ondernemerschap in de mode. Awearness Fair Fashion presenteert de actuele stand van de modesector in feiten en cijfers, het belang van duurzaamheid als instrument voor zakelijk succes, trending topics op het gebied van ambacht en innovatie en de toekomst van het winkellandschap.

Duurzame mode wordt gemaakt met respect voor mens, dier en milieu. Aweraness Fair Fashion adviseert ontwerpers en moderetailers over het verduurzamen van hun bedrijfsproces en stimuleert consumenten om kleding duurzamer te kopen en te gebruiken. Awearness Fair Fashion produceert fair fashion shows, talkshows, exposities, lezingen en workshops voor consumenten en modeprofessionals.

Zaterdag 31 maart 2012, inloop: 17.00 uur, start: 17.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-


Woensdag 7 maart 2012
Topic Nr. 5 Wol



Spreker: Ingrid Oomen, Country Manager Benelux bij Woolmark

Wol, natuurlijke inspiratie. Wat zijn jouw gedachten over wol ? Heb je er ooit mee gewerkt of wil je ermee gaan werken? Kom dan naar deze lezing. Ingrid Oomen vertelt over de herkomst van wol, over de unieke eigenschappen en laat zien hoe veelzijdig dit natuurlijke materiaal is. Doe inspiratie op met het Wool Lab, een verzameling van zowel vernieuwende wollen garens, weefsels en breisels als kostbare archiefstukken. Het Lab wordt per seizoen aangepast en aangevuld met de trends van dat moment. Laat je inspireren door de vele mogelijkheden met wol!

Woensdag 7 maart 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-


1e lezing van 2012 op woensdag 1 februari
Topic Nr. 4 Modeagentuur

































Spreker: Marisol Ferradás, eigenaar van het modeagentuur Soledad Selle (uitgesproken als Senjé) in Amsterdam. En daarmee exclusief agent in Nederland voor merken als Isabel Marant en youasme measyou.

Welke diensten biedt een agentuur? Welk agentuur past bij welk (type) merk, en vice versa? Het zijn vragen die Marisol Ferradás zal beantwoorden. “Je moet elkaars taal spreken, als agentuur ben je een belangrijke schakel tussen de ontwerper/producent en de winkels.”, aldus Ferradás. Het agentuur zorgt voor verkooppunten die kwalitatief adequaat zijn. Ook de feedback van de retailers komt vaak bij het agentuur terecht. “Een zorgvuldige terugkoppeling naar je opdrachtgever van die feedback kan leiden tot betere verkoop of zelfs sterkere collecties.”

Woensdag 1 februari 2012, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-


Derde lezing: woensdag 7 december 2011
Topic Nr. 3 Collectioneren





































Spreker:
Lizette Smit, freelance ontwerper voor o.a. Bodyglove (surfmerk),
Miss Etam en Wehkamp. Tevens oud-docent aan het AMFI.

Waar moet een collectie aan voldoen? Ga je anders te werk wanneer je
ontwerpt voor je eigen label, dan voor een merk met misschien een andere
doelgroep? Lizette Smit legt uit wat de verschillen en overeenkomsten in
werkwijze zijn. En hoe je als ontwerper je profijt kunt doen van: omgaan
met creatieve restricties, je verplaatsten in een (andere) doelgroep, en je
persoonlijke visie opzij zetten voor die van een ander. Maar ook welke
vragen jezelf als ontwerper moet stellen en welke richtlijnen je moet
hanteren om tot een uitgebalanceerde collectie te komen, of je die nu voor
jezelf ontwerpt of in opdracht.

Woensdag 7 december 2011, inloop: 19.00 uur, start: 19.30 uur
Sonsbeeksingel 147, Arnhem
Entree: € 7,50 Voor studenten: € 5,-



Tweede lezing: woendag 2 november 2011
Topic Nr. 2 Visual Branding





































Spreker:
Berna Hoonhout, eigenaar  van Eye Am  // Visual Branding

Verleid je klant! Door Visual Branding toe te passen – op je collectie,
je winkel, je website, je visitekaartje (en jezelf!) – kun je je klant verleiden
en laat je een onuitwisbare indruk achter. Om dat goed te doen moet je
op zoek naar de identiteit – of DNA – van je bedrijf. Wie ben je als merk of
bedrijf en wat betekent dat voor je collectie? Hoe ervaart de consument dat? Berna vertelt wat Visual Branding voor jou, je bedrijf en je merk kan betekenen.

Woensdag 2 november. Inloop vanaf 19.00 uur, start om 19.30 uur.
Entree: €7,50 (voor studenten €5,-)



Eerste lezing: 6 oktober 2011

Topic Nr. 1 Fashion & Design 2.0 





































Spreker:
Anna Borsboom, specialist in (online) communicatie,
eigenaar van LeLab en Stylink.

Sociale media en mobiel internet zorgen voor een revolutie in de business
of fashion and design. Behalve verkoop via webshops vinden ook branding
en positionering steeds meer online plaats. De rol van massamedia lijkt
uitgespeeld. Mensen bepalen zelf welke boodschap ze willen ontvangen
en zijn zelf ook zenders geworden – en dan gaat het niet alleen om
fashionista’s met een weblog.

Ontdek de mogelijkheden van online communicatie en kom ideeën
opdoen tijdens deze lezing en workshop in één: Fashion & Design 2.0!


Presentatie Print Unlimited: 4 oktober 2011

Print Unlimited  produceert bedrukte stoffen voor de mode en entertainment industrie. Deze presentatie is opgezet om de 3e jaars studenten van ArtEZ Fashion Design te informeren over de mogelijkheden van prints op textiel. Mogelijk nemen de studenten dit mee voor hun Collectie Arnhem. Het is een besloten presentatie, maar mocht jou dit ook aanspreken, neem dan even contact met ons op.